- Main
- Роботи митців
- Зорепад
Галкін Данило

Автор про концепцію проєкту, з яким увійшов до шорт-листа M17 Sculpture Prize:
«Якщо порівнювати коренеплід рослини з фундаментом споруди, то радянське минуле для України є “корнєобразующім” – базовим елементом усіх сучасних структур, – а його фізичне викорчовування у тій формі, в якій воно ввижається доцільним нинішній владі, загрожує суто знищенням монументів, пам’ятників архітектури та інших об’єктів культурного значення. Так у повітрі ще довго здійматиметься пил, день у день осідаючи на українські підвіконня.
Наразі в країні триває заміна тоталітарних символів минулого на державну символіку, що їй поклав початок акт знесення “свободівцями” пам’ятника Леніну поряд з Бессарабською площею (Київ) 8 грудня 2013 року. “Зорепад” наочно демонструє цей процес, пропонуючи замислитись над тим, як легко відбувається маскування одного під інше. Процес нагадує захисний механізм деяких видів тварин і рослин, які камуфлюються за допомогою кольору і форми під інших тварин / рослини або предмети навколишнього середовища. Примітно, що вони маскуються не лише для захисту, але і для нападу.
Подібних прикладів мімікрії державних символів багато. Один такий знаходиться в місті Дніпро: тут на перекритті торговельного центру розміщена гігантська дахова установка – композиція з логотипного написання назви газети “Правда” і трьох гербів Радянського Союзу. Герби згодом були просто заклеєні наліпками в кольорах українського прапора. Це показовий приклад того, як відбувається ретушування під державний “корпоративний” стиль, коли й форма, і її зміст лишаються незмінними.
Примітно те, що закон про декомунізацію не поширюється на сферу музейної справи. Проте під приводом “реекспозиції” велику кількість експонатів ховають у сховищах, а написи, вигравіювані на мармурових стінах, зашивають під гіпсокартон. Чого не скажеш про вуличні артефакти минулого, які або знищуються під час демонтажу, або здаються на металобрухт.
У зв’язку з означеною ситуацією я запропонував зняти з фасаду колишньої будівлі Міністерства чорної металургії в центрі Дніпра дві святково-ідеологічні світлові конструкції із зображенням радянських зірок, а після експонування на виставці передати їх для музейного зберігання.
Зрештою, демонтувати конструкції для поточної експозиції мені так і не вдалося. У цьому є і плюси – вони досі працюють у публічному просторі. Проте діалог із міською владою триває».
Коментар експертки Відбіркового журі Премії Лізи Пароли на етапі формування шорт-листа:
«”Зорепад” є чудовим проєктом, що зміг би покласти початок аналізу історичних процесів вилучення пам’яток у зв’язку із законом про декомунізацію, а також аналізу трансформацій громадського простору під час глобальних політичних змін».
Коментар експертки Відбіркового журі Премії Маріанни Вагнер на етапі формування шорт-листа:
«Робота може справити значний вплив на наше ставлення до предметів історії. До того ж цей акт залучить й інших митців колективно думати про теперішнє їхніх міст».
Данило про проєкт «Зорепад» (запис від 18.12.2020):

Сучасний український художник, навчався у Дніпропетровському театрально-художньому коледжі та в Академії будівництва i архітектури. Працює з публічним простором, досліджуючи життя людини всередині системи, що тягне за собою всебічний контроль і пригнічення, а також перешкоди у вигляді різних пасток соціальної несправедливості. Співпрацює з державними та комунальними мистецькими закладами, привертаючи увагу до об’єктів радянської спадщини Східної Європи для подальшого їх переосмислення та музеєфікації.
Представляв Україну в Європі, Америці, Східній Азії та Близькому Сході. Володар Гран-прі конкурсу МУХі (2011). Номінант (2011, 2015) та володар Спеціальної премії (2013) PinchukArtCentre. Номінант Премії Сергія Курьохіна та Премії Кандинського (2012). Фіналіст Премії Малевича (2014) та M17 Sculpture Prize (2020). Володар спеціальної премії Art Future Prize (2020). Резидент Bogliasco Foundation (Італія, 2016), Kustlerhause Lauenburg/Elbe (Германія, 2017), будинку мистецтв в Бейруті (Ліван, 2018), Gaude Polonia (Польша, 2016, 2019), 40mcube в Ренні (Франція, 2019), Forum Regionum (Україна, 2019) та Somos Art House (Германія, 2020).