- Main
- Роботи митців
- Українська Голгофа
Чепелик Оксана

Минулорічна бієнале Manifesta 14 в cтолиці Косово Приштині досліджувала тему, як ми створюємо історії та ділимося ними між культурами та спільнотами.
На запит Фундації Катажини Козири для проекту МАНІФЕСТИ 14 «Другий архів», що демонструвався в Національній галереї Косово, необхідно було створити 1 хв. аудіо-стейтмент про мистецтво, життя і політику.
Цей авторський стейтмент слугував також основою для відео висловлювання «Українська Голгофа», реалізованого для Ретроспективи Оксани Чепелик в Торренс Арт Музеї в Лос-Анджелесі
“Писати вірші після Освенциму – це варварство”, фраза Адорно актуалізувалася в 2022 році. Українська Буча – це Освенцим сьогодні. Життя в Україні = Смерті: ХХІ століття про Геноцид росіянами українців говорить математика – цифри Масових убивств: Буча – понад 420 вбитих; Гостомель – 400 людей; Ірпінь – 350, вбиті діти у віці до 10 років зі слідами зґвалтування та катувань, також дівчатка і жінки; Бородянка, Ворзель, Макарів, Тростянець, Суми, Чернігів, Херсон, Миколаїв, Харків, Краматорськ, Одеса, Київ, Кременчук, Вінниця, Маріуполь… Маріуполь… Маріуполь – загиблих 22 000 цивільних, всі звірства розгортаються в реальному часі на очах всього світу. Політика? “Бійся байдужих! Це з їхньої мовчазної згоди відбувається все зло на землі!” Якщо геноцид на Балканах кінця ХХ століття був зупинений міжнародною спільнотою, то – у ХХІ столітті геноцид виявився вже дозволеним? Питання, озвучене українським голосом, який надто довго перебував в зоні замовчування та невидимості, важко пробивається крізь загати, аби бути «почутим» і поділитися своїми історіями з іншими спільнотами та культурами. Безжалісна руйнація колоніалізму заради побудови вільного світу потребує концентрації волі не лише українського народу, але й демократичних країн у цій сучасній цивілізаційній війні.

Oksana Chepelyk is a leading researcher of The New Technologies Department at The Modern Art Research Institute of Ukraine, an author of the book “The Interaction of Architectural Spaces, Contemporary Art and New Technologies” (2009) and (since 2007) a curator of the IFSS – International Festival of Social Sculpture in Kiev.
In 1978-1984 she studied at the Art Institute in Kyiv, followed by a PhD course, 1995 CIES in Paris, 1996 Amsterdam University, 1998 the New Media Study Program at the Banff Centre, Canada, 2000-2002 Bauhaus Dessau, Germany, and 2003-2004, 2010-2011 Fulbright Research Program, UCLA, USA.
Residencies: 1996 CREDAC, Paris, 1998 BANFF Centre, Canada, 2001 ARTELEKU, San Sebastian, Spain, FACT, Liverpool, UK, 2000-2002 Bauhaus Dessau, Germany, 2015, DEAC, Budva, Montenegro, 2018 SAV, Tainan; Kuandu Museum, Taipei, Taiwan, IMeRA, Marseille, France. 1992-2021 awarded with grants in France, Germany, Spain, USA, Canada, England, Sweden, Montenegro and Taiwan.
Exhibitions:
1998 MOMA, New York,
1999 “ART FAIR” Stockholm, Sweden,
1999 Museum of Contemporary Art, Zagreb, Croatia,
2000 German Historical Museum, Berlin,
2001 Munich, Germany,
2001 Museum of the Arts History, Vienna, Austria,
2002 “SEAFair”, Museum of Contemporary Art, Skopje, Macedonia,
2003, 2007, 20011 Museum of Jurassic Technologies, Los Angeles, USA,
2008 “DIGITAL MEDIA Valencia”, Spain, VII Digital Art Salón, MACZUL Museum of Contemporary Art del Zulia, Maracaibo, Venezuela,
2009 “ArtVilnius”, Vilnius, Lithuania,
2010 “Sarajevo Winter” Art Biennale, Sarajevo, Bosnia and Herzegovina,
2011 Broad Art Center, Los Angeles, USA, Art Arsenal Museum, Kiev, 4th Biennale of Contemporary Art, Moscow, Russia, 6th Tashkent Biennale of Contemporary Art, Uzbekistan (Award),
2012 1st Kyiv International Biennale of Contemporary Art ARSENALE, MMOMA, Russia,
2013 Sarajevo Museum, Bosnia and Herzegovina, MMOMA, Russia,
2014 International Festival “Sarajevo Winter 2014”, B&H; IX ART-KYIV Contemporary, Art Arsenal National Museum Complex, Kyiv, Ukraine; “Long Path to Freedom”, Ukrainian Institute of Modern Art, Chicago, USA;
2015 “Decompression: Coming Up for Air” Festival “L’Ukraine – Scene libre”, Paris, France; “Borderline. Ukrainian Art 1985-2004”, PinchukArtCentre, Kyiv; “The File” – Electronic Language International Festival, the Sesi-SP’s Art Gallery in Centro Cultural Fiesp – Ruth Cardoso, Sao Paolo, Brazil; DEAC, Montenegro;
2016 XVII LPM Amsterdam, Netherlands;
2017 XVIII LPM Amsterdam, Netherlands; “City Code” ArtBatFest 8, Almaty, Kazakhstan; “Anonymous Society”, PinchukArtCentre;
2018 “Flashback. Ukrainian art of the 90th”, Art Arsenal Museum, Kyiv; “Meta-Physical Time-Space”, Tainan, Taiwan, “Free D”, Kuandu Museum, Taipei, Taiwan; “A Space of On’s Own”, PinchukArtCentre, Kyiv; TiFF, Soulangh Cultural Park, Tainan, Taiwan;
2019 “Falling shadow of “Mriya” on the gardens of Giardini”, Ukrainian Pavilion, Arsenal, Venice Biennale, Venice, Italy; “Insatiable Mind” Salisbury Arts Centre, UK;
2020 “Art+Feminism”, Spazju Kreattiv, Valletta, Malta; XI MADATAC International Festival of a Contemporary Audio-Visual & New Media Art, Madrid, Spain;
2021 1st Ukrainian Biennale of Digital and Media Art, Artarea, Kyiv, Ukraine;
2022 EDAF-2022, “Secondary Archive”, National Gallery of Kosovo, “Manifesta 14”, Prishtina, Kosovo; State of the ART(ist), Ars Electronica 2022, Linz; Guest of Honor, OVNi-2022: “Homage to Matisse”, Matisse Museum, Nice.
Her films were shown and awarded within different film, video and new media festivals: in Kiev, New York, London, Tallinn, Osnabruck, Montecatini, Linz, Paris, Berlin, Oberhausen, Liverpool, Belo Horizonte, Karlovy Vary and Venice /A category/, Chisinau, Weimar, Tel-Aviv, Ankara, Pesaro, Santa Fe, Stuttgart, Barcelona, Berdiansk, Sebastopol, Sarajevo and Clermont-Ferrand. From 1993 she organised 15 curatorial exhibitions (Ukraine, France, USA, Canada, Brazil, Kazakhstan and Germany), 30 solo exhibitions in Europe and America, and participated in a number of joint exhibitions (Germany, Lithuania, Ukraine, France, USA, Sweden, Croatia, Brazil, Austria, Macedonia, Bosnia and Herzegovina).
Awards: 1997 and 2007 ArtsLink Award and Independent Projects Award, USA. 1999 A.I.D.O. FilmVideo Award, 2003 Werklietz Award 2003 at EMAF, Osnabruck, Germany. 2003, 2010 Fulbright Awards, USA. 2011 6th Tashkent Biennale Award, Uzbekistan. Cinemadamare Award 2013, Venice International Film Festival, Final Cut (Italy). 2013 Artraker Award, UK. 2018 Best Project of The Year (Taiwan), State of the ART(ist) Award, Ars Electronica 2022, Linz (Austria), Guest of Honor, OVNi-2022, Nice (France).